https://drive.google.com/file/d/1OnIC8nHnmDINzLGUA8zb_aZjLMWd1AbL/view?usp=sharing
11 клас
Тема. Оксиди неметалічних елементів.
Мета уроку: поглибити знання учнів про оксиди, їх
класифікацію, удосконалити навички
складання рівнянь хімічних реакцій з участю оксидів неметалів;
розвивати в учнів розуміння
причинно-наслідкових зв’язків між складом, будовою, властивостями та
застосуванням речовин, логічне мислення, вміння порівнювати та спостерігати;
формувати пізнавальний інтерес та
інтерес до вивчення предмета.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методи і форми роботи: інтерактивна вправа «Мозковий
штурм», гра, розповідь.
І. Організаційний етап.
Створення емоційного
настрою.
Учитель. Добрий день,учні. Доброго вам
здоров’я, настрою! На початку уроку хочу прочитати вам слова відомого
російського ученого Д.І.Менделєєва: «Головний секрет життя: одна
людина – нуль, разом тільки – люди», «Праця, праця, не будь – яка, а свідома,
осмислена, потрібна людям. Працюючи самі, ви зробите все і для своїх близьких і
для себе, а якщо при цьому успіху не буде, а буде невдача – не біда, спробуйте
ще раз».
ІІ. Хімічний диктант( відповідь «так» або «ні»)
1.
У сполуках
неметалічних елементів з
Гідрогеном зв`язок йонний (-)
2.
Тривіальна назва хлоридної кислоти – соляна (+)
3.
Якісним реактивом на хлориди є сіль арґентуму (+)
4.
Метан добре розчиняється у воді (-)
5.
Побутова назва розчину амоніаку – нашатирний спирт (+)
6.
Розчин амоніаку не взаємодіє з кислотами
(-)
7.
Водний розчин амоніаку виявляє основні властивості (+)
8.
Хлоридна кислота входить до складу
шлункового соку (+)
9.
Концентрована хлоридна кислота переважно 90% (-)
10.
Лакмус у водному розчині амоніаку червоніє (-)
11.
Якісним реактивом на солі амонію є розчин лугу (+)
12.
Амоніак застосовують як
холодоагент (+)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель.
Мозковий штурм «Поговоримо про оксиди»
1.Які речовини називають оксидами?
2.Які за характером бувають оксиди?
3.Які речовини утворюються в результаті взаємодії їх з водою?
4. Наведіть приклад хімічної реакції взаємодії оксиду активного
металу з водою. Дайте назву утвореній речовині.
5. Наведіть приклад хімічної реакції взаємодії оксиду неметалу
з водою. Дайте назву утвореній речовині.
6. Наведіть приклади оксидів, які
мають практичне значення для людини.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Гра «Третій зайвий»
( Пояснити, чому зайвий)
Na2O SO3 BaO
MgO SO2
FeO
K2O P2O5 CaO
Отже, в кожному рядку ви виділили оксид неметалу. Вам відомо, що оксиди
неметалів становлять цілу групу речовин з характерними для них властивостями.
Сьогодні нам потрібно узагальнити знання про дані оксиди, показати їх зв’язок з
іншими речовинами, зокрема з гідратами даних оксидів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Оксиди неметалічних елементів.
Учитель. Розглянемо склад та властивості оксидів
елементів ІІІ періоду:
Na2O MgO Al2O3 SiO2 P2O5 SO3 Cl2O7
У періоді зліва направо властивості елементів змінюються від металічних до
неметалічних, а в складних речовин, оксидів – від основних до кислотних. Кислотні
оксиди знаходяться в кінці періоду.
2.Кислотний характер оксидів неметалічних
елементів.
Демонстрація №1.
Спалювання сірки і доведення кислотного характеру утвореного оксиду.
1.
Сірку помістити у
залізну ложечку і внести у полум’я пальника. Сірка спочатку розплавиться, далі
почне горіти. Внести сірку у посудину з киснем, горіння посилиться, синювате
полум’я стане яскравим. При цьому утвориться газ з різким запахом – сульфур
(IV) оксид SO2:
S + O2 = SO2
1.
У посудину з сульфур (IV) оксидом доливаємо
невелику кількість води.
2.
Через деякий час до
утвореної речовини доливаємо невелику кількість індикатора – лакмусу.
3.
Спостерігаємо появу
червоного забарвлення, робимо висновки.
Висновок: поява червоного забарвлення лакмусу
свідчить про кисле середовище, отже утворилася кислота – сульфітна.
SO2 + Н2O = Н2 SO3
Отже, оксиди неметалів при взаємодії з водою утворюють кислоти.
Формула
оксиду
|
Ступінь окиснення
неметалічного елемента
|
Гідрати оксидів
|
|
Формула
|
Назва кислоти
|
||
SO2
|
+ 4
|
H2SO3
|
Сульфітна
|
SO3
|
+6
|
H2SO4
|
Сульфатна
|
CO2
|
+4
|
H2CO3
|
Карбонатна
|
SіO2
|
+4
|
H2SіO3
|
Силікатна
|
P2O5
|
+5
|
H3PO4
|
Ортофосфатна
|
N 2O5
|
+5
|
HNO3
|
Нітратна
|
Завдання.
Напишіть рівняння реакцій взаємодії
фосфор (V) оксиду та сульфур (VІ) оксидів з водою. Дайте назви утвореним речовинам.
Після виконання завдання учні формулюють загальний висновок:
Оксиди та гідрати оксидів неметалів проявляють
кислотний характер.
ІV. Закріплення нового матеріалу,
рефлексія.
Завдання.
З якими із нижче вказаних речовин взаємодіє карбон (ІV) оксид: фосфор
(V) оксид, магній, натрій оксид, хлоридна кислота, кальцій оксид, калій
гідроксид, розчин натрій карбонату, кальцій гідроксид. Напишіть рівняння
реакцій, вкажіть назви продуктів реакцій.
Завдання.
З якими із нижче вказаних речовин взаємодіє сульфатна кислота: натрій
оксид, хлороводневі кислота,магній гідроксид, розчин натрій карбонату. Напишіть
рівняння реакцій, вкажіть назви продуктів реакцій.
V. Домашнє завдання.
Параграф 20 читати. Скласти хімічні рівняння оксидів неметалічних елементів з водою.
Немає коментарів:
Дописати коментар