понеділок, 23 березня 2020 р.

Оксиди неметалічних елементів (11 клас)

https://drive.google.com/file/d/1OnIC8nHnmDINzLGUA8zb_aZjLMWd1AbL/view?usp=sharing



11 клас
Тема. Оксиди неметалічних елементів.
Мета уроку: поглибити знання учнів про оксиди, їх класифікацію,   удосконалити навички складання рівнянь хімічних реакцій з участю оксидів неметалів;
розвивати  в учнів розуміння причинно-наслідкових зв’язків між складом, будовою, властивостями та застосуванням речовин, логічне мислення, вміння порівнювати та спостерігати;
формувати пізнавальний інтерес та інтерес до вивчення предмета.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методи і форми роботи: інтерактивна вправа «Мозковий штурм»,  гра,  розповідь.

І. Організаційний етап.
Створення емоційного настрою.
Учитель. Добрий день,учні. Доброго вам здоров’я, настрою! На початку уроку хочу прочитати вам слова відомого російського ученого Д.І.Менделєєва: «Головний секрет життя: одна людина – нуль, разом тільки – люди», «Праця, праця, не будь – яка, а свідома, осмислена, потрібна людям. Працюючи самі, ви зробите все і для своїх близьких і для себе, а якщо при цьому успіху не буде, а буде невдача – не біда, спробуйте ще раз».

ІІ.  Хімічний диктант( відповідь  «так» або «ні»)
1.     У сполуках неметалічних елементів з Гідрогеном  зв`язок йонний (-)
2.     Тривіальна назва хлоридної кислоти – соляна (+)
3.     Якісним реактивом на хлориди є сіль арґентуму  (+)
4.     Метан добре розчиняється у воді (-)
5.     Побутова назва розчину амоніаку – нашатирний спирт  (+)
6.     Розчин амоніаку не взаємодіє з кислотами  (-)
7.     Водний розчин амоніаку виявляє основні властивості  (+)
8.     Хлоридна кислота входить до складу  шлункового соку  (+)
9.     Концентрована хлоридна кислота переважно 90%  (-)
10.                       Лакмус у водному розчині амоніаку червоніє  (-)
11.                       Якісним реактивом на солі амонію є розчин лугу  (+)
12.                       Амоніак  застосовують як холодоагент  (+)

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель.
Мозковий штурм «Поговоримо про оксиди»
1.Які речовини називають оксидами?
2.Які за характером бувають оксиди?
3.Які речовини утворюються в результаті взаємодії їх з водою?
4. Наведіть приклад  хімічної реакції взаємодії  оксиду активного металу з водою. Дайте назву утвореній речовині.
5. Наведіть приклад  хімічної реакції взаємодії  оксиду неметалу з водою. Дайте назву утвореній речовині.
6. Наведіть приклади оксидів,  які мають практичне значення для людини.
 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Гра «Третій зайвий»
( Пояснити, чому зайвий)
Na2O  SO3  BaO
MgO  SO2  FeO
K2O   P2O5  CaO
Отже, в кожному рядку ви виділили оксид неметалу. Вам відомо, що оксиди неметалів становлять цілу групу речовин з характерними для них властивостями. Сьогодні нам потрібно узагальнити знання про дані оксиди, показати їх зв’язок з іншими речовинами, зокрема з гідратами даних оксидів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.     Оксиди неметалічних елементів.
Учитель. Розглянемо склад та властивості оксидів елементів ІІІ періоду:
Na2O   MgO   Al2O3   SiO2   P2O5   SO3   Cl2O7
У періоді зліва направо властивості елементів змінюються від металічних до неметалічних, а в складних речовин, оксидів – від основних до кислотних. Кислотні оксиди знаходяться в кінці періоду.
2.Кислотний характер оксидів неметалічних елементів.
Демонстрація №1.
Спалювання сірки і доведення кислотного характеру утвореного оксиду.
1.     Сірку помістити у залізну ложечку і внести у полум’я пальника. Сірка спочатку розплавиться, далі почне горіти. Внести сірку у посудину з киснем, горіння посилиться, синювате полум’я стане яскравим. При цьому утвориться газ з різким запахом – сульфур (IV) оксид  SO2:
       S + O2  =  SO2
1.     У  посудину з сульфур (IV) оксидом доливаємо невелику кількість води.
2.     Через деякий час до утвореної речовини  доливаємо невелику кількість індикатора – лакмусу.
3.     Спостерігаємо появу червоного забарвлення, робимо висновки.
Висновок: поява червоного забарвлення лакмусу свідчить про кисле середовище, отже утворилася кислота – сульфітна.
SO2 + Н2O = Н2 SO3
Отже, оксиди неметалів при взаємодії з водою утворюють кислоти.
Формула
оксиду
Ступінь окиснення
неметалічного елемента
Гідрати оксидів
Формула
Назва кислоти
SO2
+ 4
H2SO3
Сульфітна
SO3
+6
H2SO4
Сульфатна
CO2
+4
H2CO3
Карбонатна
SіO2
+4
H2SіO3
Силікатна
P2O5
+5
H3PO4
Ортофосфатна
N 2O5
+5
HNO3
Нітратна


Завдання.

Напишіть рівняння реакцій взаємодії фосфор (V) оксиду та сульфур (VІ) оксидів з водою. Дайте назви утвореним речовинам.
Після виконання завдання учні формулюють загальний висновок:
Оксиди та гідрати  оксидів неметалів проявляють кислотний характер.

ІV. Закріплення нового матеріалу, рефлексія.
Завдання.
З якими із нижче вказаних речовин взаємодіє карбон (ІV) оксид: фосфор (V) оксид, магній, натрій оксид, хлоридна кислота, кальцій оксид, калій гідроксид, розчин натрій карбонату, кальцій гідроксид. Напишіть рівняння реакцій, вкажіть назви продуктів реакцій.
Завдання.
З якими із нижче вказаних речовин взаємодіє сульфатна кислота: натрій оксид, хлороводневі кислота,магній гідроксид, розчин натрій карбонату. Напишіть рівняння реакцій, вкажіть назви продуктів реакцій.
V. Домашнє завдання.
Параграф 20 читати. Скласти хімічні рівняння оксидів неметалічних елементів з водою.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Узагальнення знань (8 клас)

https://drive.google.com/file/d/1iDyFbDUYepDDFZPa7bkPvws8-w0r7dbq/view?usp=sharing